چگونه ویزا بگیریم؟

ویزا ایران،انواع ویزا،درخواست ویزا،معنی ویزا

چگونه ویزا بگیریم؟

ویزا ایران،انواع ویزا،درخواست ویزا،معنی ویزا

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

4f/ss (75)

توضیحاتی در مورد دستگاه تراش تبریز :

طول کارگیر مفید 5/1 متر است و از اجزای مختلف همانطور که بیان می شود تشکیل یافته است . دو تا پایه ، ریل کشویی و دستگاهی که ساپورت و مرغک روی آن حرکت می کنند و …

سه نوع ساپورت داریم :

ساپورت طولی که در طول حرکت می کند و روی کار را می تراشد و ساپورت عرضی که کف تراشی می کند و ساپورت بالایی یا فوقانی که در زمانی که خط مندرج روی صفر باشد حدود 6 الی 7 سانتی متر کار روتراشی برای ما انجام می‌دهد. یک سری اعداد روس ساپورت فوقانی وجود دارد که برای زدن مخروط از آن استفاده می‌شود . 2 نوع مخروط تراشی داریم . یک نوع مخلوط کامل و دیگری مخروط ناقص که با ساپورت فوقانی می توان انجام داد .

بر روی ساپورت فوقانی قسمتی به نام رنده‌گیر دستگاه وجود دارد که بر 2 نوع هستند که یک نوع آن بگونه ای است که فقط یک نوع ابزار می توان در آن گذاشت (یک طرفه) و دیگری 4 طرفه می باشد .

در ساپورت طولی ورنیه بر حسب mm1 است و در ساپورت عرضی ورنیه 0 تا 5/0 میلیمتر است و در ساپورت فوقانی ورنیه آن بر حسب mm 2/0 است .

مرغک مرکز با سه نظام می باشد و نگاه دارنده قطعه کار است که یک طرف قطعه را سه نظام و طرف دیگر را مرغک می گیرد . مرغک بر دو نوع است . یک نوع ثابت که همراه با کار نمی چرخد و نوع دیگر متحرک است که همراه با کار می چرخد .

سه نظام سه تافک دارد که هر سه فک با هم باز و بسته می شود و برای گرفتن کارهای دایره ای شکل استفاده می شود . سه تافک روی یک صفحه ای به نام صفحه حلزونی می‌چرخد و باز و بسته شدن فک ها توسط آچاری به نام آچار سه نظام می‌باشد .

2 نوع پارچه داریم : پارچه رو و پارچه وارو .

ماکسیمم کاری که می تواند توسط دستگاه انجام شود قطعه ای به قطر mm 250 است .

4 نظام بر دو نوع است . یکی منظم و دیگری نامنظم که هر کدام از فکها جدا جدا باز می شود .

دستگاه دو جدول برای سرعت در سه نظام دارد .

جدول جدول سمت راست که کمترین دور آن 45 دور در دقیقه و بیشترین ان rpm2000 است .

و اگر جای دو چرخ دنده عوض شود کمترین دور rpm 4/22 می باشد و بیشترین دور rpm 1000 است .

2 تا میله وجود دارد که یکی از آنها میله هادی و دیگری میله اتومات است که برای راه اندازی ساپورت طولی و عرضی استفاده می شود . اگر اهرم روی اتومات باشد ساپوت طولی بوسیله یک اهرم قفل می شود . اگر به سمت افقی اهرم را جابجا کنیم ساپورت در جهت افقی جا به جا می شود و اگر رو به بالا اهرم را جابجا نماییم ساپورت به سمت سه نظام حرکت می کند و به سمت پایین نیز عکس این است .

برای پیشروی اتومات دستگاه یک سری اهرم وجود دارد که از صفر تا شش روی آن مندرج شده است و دیگری به صورت ABC است و هر کدام از اینها سرعت اتومات را کم و زیاد می‌کند .

پله زنی

برای پله زنی باید ابتدا کف تراشی شود و پس از عمل کف تراشی توسط ساپورت عرضی خود را آماده برای پل زنی کنیم که به ساپورت عرضی بار می دهیم و ساپورت طولی را حرکت می دهیم . بدین روش آن مقداری از کار را که می خواهیم قطرش را تغییر می دهیم .

مخروط تراشی

برای مخروط تراشی نیز ابتدا کف تراشی کنیم و پس از آن برای ساختن مخروط ناقص از انتها به ابتدا می‌آییم و برای ساختن مخروط کامل از ابتدا به انتها می رویم و در مخروط کامل درجه روی ساپورت فوقانی را به سمت راست قرار می دهیم و با ساپورت فوقانی سر و کار داریم.

ساختن لولا :

برای ساختن لولا ابتدا یک قطعه کار را از فاصله معینی بریده و نرکی و مادگی می‌سازیم و ابتدا مادگی را می سازیم به این دلیل که اگر در ساخت نرکی دچار اشکال شویم بتوان اندازه ها را مانور داد . برای ساخت مادگی ابتدا کف کارها را صاف کرده و توسط مته مرغک یک سوراخ ریز تا ته می زنیم و پس از آن مته مورد نظر را برداشته و به اندازه مشخص قطعه کار را سوراخ کرده و حال می رویم سراغ نرگی برای نرکی هم باید به ترتیب عملیات پله را انجام دهیم که وقتی انگشت خود را روی سوراخ مادگی می گذاریم و این 2 را از هم بیرون می کشیم صدایی خاص شنیده شود.

انواع ماشین های افزار N-C

کاربردهای مختلفی در صنعت جهت استفاده از N-C نظیر قابلیت سوراخکاری ، داخل تراشی ، فرزکاری ، فرزکاری ، موجود است که هر یک جداگانه توضیح داده خواهد شد .

ماشین های داخل تراشی ، اصولاً داخل تراشی به عملی گفته می شود که طی آن ، عمل تراشکاری بوسیله تغییر مکان ابزار برش در داخل یا خارج قطعه صورت می‌گیرد که در بعضی حالات ابزار برش دور قطعه کار حرکت می کند و در بعضی اوقات ابزار ثابت و قطعه کار دوران حرکت می کند .

1-ماشین داخل تراشی افقی – در این ماشین یک محور افقی وجود دارد که دارای حرکت چرخشی است و ابزار روی آن قرار می گیرد . قطعه کار روی میز قرار گرفته که می تواند در جهت محور X یا محور Y حرکت نماید و در بعضی موارد نیز بر روی یک میز قابل چرخش قرار می گیرد . معمولاً روی ماشین های N-C حرکت د جهات X و Y و Z وجود دارد بعنوان نمونه یک قطعه می تواند در صفحه XY فرزکاری شود . خود محور ماشین عمل داخل تراشی را بوسیله ابزار انجام می دهد .

روی این ماشین نه تنها می توان داخل تراشی کرد ، بلکه می توان عملیات مته کاری را نیز انجام داد . هنگامی که یک میز دوار N-C نیز به آن ملحق شود این ماشین مثل یک مرکز ماشین کار عمل می کند(مرکز ماشین کاری بعداً توضیح داده خواهد شد) .

یک ماشین داخل تراشی افقی را نشان می دهد که دارای بعد وسیعی از حرکات خطی است ، علاوه بر آن نیز دارای دستگاه سر عمودی ، میز و زین می باشد که می توان آنرا تحت زوایای مختلف تا 360 درجه انحراف داده و برای عملیات مختلف استفاده کرد . این ماشین دارای محوری با قطر 3 اینچ است که می تواند حدود 24 اینچ بار بوسیله آن برداشته شود و دستگاه سر عمودی می تواند تا 48 اینچ روی ستون حرکت نماید . و میز اصلی دارای حرکت عرضی در حدود 48 و حرکت طولی 29 اینچ است که بوسیله زین انجام می شود . کلیه حرکات با استفاده از کنترل عددی صورت می‌گیرد .

هنگامی که یک بار شعاعی جهت فرزکاری به ماشین داده می شود این میز می تواند بطور پیوسته به حرکت چرخشی خود ادامه دهد . تا قبل از اینکه سیستم N-C توسط کمپانی Sibley Machine Foundry ساخته شود عملیات مذکور بوسیله یک ماشین با یک میز دوار الکتریمی و با مدت زمان 5/5 ساعت صورت می گرفت . استفاده از سیستم فوق باعث کاهش زمان های حقیقی ماشین کاری می شود چون زمان های بیکاری پنهانی متعددی وجود دارد که استفاده از این زمان بطور پیوسته ماشین های N-C امکان پذیر می باشد و نیز هزینه زیادی قید و بندها و نگهدارنده‌ان مصرف نمی‌شود .

مته کاری ، قلاویز کاری و داخل تراشی روی قسمت های مختلف قطعه کار بوسیله چرخش قطعه کاردر محل خود و سپس انجام عملیات مربوطه صورت می گیرد . میزان زمان صرفه جوئی شده در این سری از کارها از 25 درصد تا 200 درصد بوده و بسته به نوع و ترکیب قطعه می باشد . قطعات بزرگ و سنگین و یا استثنائی بوسیله یک داخل تراش با میز ثابت Floor type ماشین کاری می شود که در آن قطعه کار روی ایستگاه مربوطه (روی یک سطح) قرار می گیرد و ستون نگهدارنده محور ماشین به سمت قطعه کار حرکت می کند و این قابلیت تغییرناپذیری در مکانهای مختلف محور ماشین باعث می شود که عملیات بطوربسیار وسیعی انجام می شود .

2-ماشین های داخل تراشی دقیق ، – یکی از معمولی ترین کاربردهای N-C در ماشین (مته دقیق) داخل تراشی دقیق می باشد . این ماشین یک ماشین افزار فوق العاده نیست اما برای دقت بالا مورد استفاده می باشد . یک ماشین مته دقیق معمولاً برای داخل تنراشی سوراخهای دقیق مورد استفاده قرار می گیرد . ( و اصولاً بر همین اساس نام‌گذاری شده است ) . بعلت تغییر در ضریب انبساطهای مواد و با تغییر درجه حرارت دقت این دستگاه کم می شود و برای اینکه دقت آن مطلوب باشد ، معمولاً آن را در یک اتاق با درجه حرارت کنترل شده نگهداری می کنند . به تجربه ثابت شد است که اگر یک دستگاه ماشین مته دقیق به سیستم N-C مجهز شود در خیلی از هزینه ها صرفه جوئی خواهد شد .

انجام عملیات با ماشین مته دقیق بسیار خسته کننده می باشد و بواسطه دقیق بودن آن امکان اشتباه در ماشین کاری وجود دارد و به همین دلیل لازم و صلاح است که ماشین مته دقیق به سیستم N-C مجز شود . یک ماشین دقیق معمولاً به عنوان یک ماشین افزار محکم و دقیق در نظر گرفته می شود اما با مجهز شدن آن به سیستم N-C این ماشین می تواند با سرعت و دقت زیاد و با عملیات فرزکاری و مته کاری به یک ماشین تولید سریع تبدیل شود . بنابراین می تواند در یک خط تولید وقتیکه در قطعات دقت بالایی مورد لزوم است مورد استفاده قرار گیرد .

یک ماشین مته دقیق N-C می تواند در تولید تجهیزات مربوطه به ماشین های N-C مورد استفاده قرار گیرد و از این جهت است که به عبارت N-C bailt – N-C اطلاق می گردد . یک ماشین مته دقیق دارای قابلیت های متفاوتی نظیر سوراخکاری و فرزکاری می باشد و در بعضی اوقات دارای ضمائم بخصوص نظیر دستگاه سنگ زنی است . این ماشین می تواند با دو ، سه ، چهار محور حرکت مجهز شود که بستگی به کاربرد مورد نظر دارد .

سیستم کنترل محور ماشین بر اساس حرکت در جهت محور X و Y می باشد و سومین محور (محور Xها) بطور کامل بوسیله نوار کنترل می شود و کنترل آن بوسیله یک پیچ که منتهی به قسمت تقسیم میز دوار نی باشد صورت می گیرد این ماشین همچنین می تواند به یک میز دوار با درجه بندی به دقت 2 ثانیه مجهز شود . مقدار چرخش برای چهارمین محور نیز بوسیله عدد کنترل می شود . برای سیستم‌ آن از استاندارد EIAI استفاده می شود که در روی یک نوار کاغذی پلاستیکی و در هر ردیف 8 رقم پانچ می شود عملیات مختلف ماشین نظیر انتخاب سرعت محور و انتخاب مقدار بار ، کنترل محور ، … می تواند روی توار برنامه ریزی می شود . علاوه بر آن این سیستم حرکت خودکار میز را نیز فراهم می کند همچنین حرکت ابزار را کنترل نموده و ابزار را به موقع تعویض می کند و مجهز به سیستم اخطار (بوسیله سیگنال) می باشد . این برنامه ریزی شبیه یک حالت تراش مستقیم معمولی می باشد و سیستم کنترل آن بطور کامل قابل تنظیم می باشد . نمونه قطعاتیکه توسط این نوع ماشین می تواند تولید گردد نشان داده شده است .

ماشین Fosmatic توسط کمپانی Fosdiek ساخته شده است و دارای مدل های مختلفی با میز 26×58 اینچ به بالا می باشد . این ماشین به همراه سیستم کنترل عددی که برای آن طراحی نموده اند قادر به انجام کلیه عملیات مختلف ماشین کاری می‌باشد. سیستم های الکتریکی خیلی دقیق برای سرعت دورانی و مقدار بار در نظر گرفته شده است .و این ماشین دارای عملیات ساده ای است که آن را بصورت یک ماشین استاندارد با سیستم N-C در نظر می گیرند . سیستم اندازه گیری این ماشین به ماشین کار اجازه می دهد که ابعاد قطعات را مستقیماً مطابق با نقشه ارائه دهد و وقتیکه ابعاد مربوطه روی ماشین تنظیم شد ماشین بطور خودکار شروع بحرکت نموده و تا قسمت آخر پیش می رود .

این سیستم کنترل عددی بوسیله یک سری اطلاعات عددی بر روی نوارهائی که در هر یک 8 ردیف عدد قرار دارد پانچ می شود ، در ماشین Fosmatic این سیستم موقعیت میز کار را در جهت محور X یا محور Y ها بدقت 0001/0+ اینچ فراهم می کند . علاوه بر آن بار ، عمق و ارتفاع دستگاه را کنترل می کند یک واحد حافظه کوچک که دارای خانه های کوچک حافظه می باشد اطلاعات را در آنجا ذخیره می کند و روی آن سوئیچ هائی جهت کنترل عملیات مختلف ماشین وجود دارد و کل این سیستم یک سیستم الکترومکانیکی می باشد . واحد حافظه نوار تفلون سویج ورله ها ساخته می شود . تعدادی سویچ در پانل کنترل آن وجود دارد که قطع یا وصل هر یک از این کلیدها باعث حرکت در یکی از جهات می شود . سیستم بر اساس این طراحی شده است که تعمیر آن راحت باشد . اطلاعات مربوطه بوسیله سیگنال از پانل مربوطه بوسیله کابل های اتصال دهنده های مربوطه به داخل ماشین می شود هر کدام از این سیستم های ارتباط دهنده سیگنال بخصوصی را می فرستند که مثلاً می تواند این سیگنال فرمان جهت عملیات مانند حرکت میز ، حرکت قلم گیر ، سرعت محور ماشین و یا مقدار بار باشد . سیگنال هائی که مربوط به نشان دادن ابعاد می باشد در جهت موافق آنچه که در صفحات درجه بندی شده است حرکت می کند بوسیله تغییر در میزان انرژی الکتریکی انتقال یافتن می توان ابعاد مربوطه را تنظیم نمود .

2-داخل تراشی تراولینگ ، این نوع ماشین ها بنام ماشین داخل تراشی با میز ثابت (فلورتایپ) نیز نامیده می شوند . بدین دلیل که قطعه کار روی میز قرار می گیرد و ماشین در طول یک بستر حرکت می کند روی این ماشین می توان ضمائم مختلفی بصورت افقی یا عمودی قرار گیرد . بستر این ماشین می تواند بین 4 تا 84 کار را ماشین کاری کند . سیستم کنترل این دستگاه به روشی طراحی می شود که بصورت داده های دستی ، بصورت کلیدهای دستی ، بصورت کنترل هیدرولیک جهت مقدار بار، سرعت دستگاه و محور دوران را تنظیم نمود و محور آن یک سیکل خودکار می‌باشد و می تواند با سیستم Lead Serew وقتیکه این ماشین بصورت N-C باشد ابزارها بصورت خودکار عوض می شوند و در حین انجام برنامه ، سرعت و مقدار بار آن نیز بوسیله ماشین کار انتخاب می شود . داده های دستی در جهت محورهای X و Y و Z قابل کنترل می باشد که بدینوسیله امکان عملیات دستی را فراهم می سازد و نیز برای عملیات سوراخکاری که خیلی دقیق نیست یک کلید فشاری در دسترس می‌باشد . سیستم کنترل نشان داده شده بصورت یک سیستم کنترلی در جهت محور X و Y و » بوده که دارای علائم خودکار جهت سیکل کار و تعویض ابزار می باشد . همچنین این سوراخها با یک ماشین مته گردان با زاویه 11 و 5 درجه ماشین کاری می‌شود . در تمام عملیات لازم است یک ماشین کار عملیات را تحت نظر داشته باشد و از این کدین در طول بستر استفاده می شود . برای یک سری عملیات مشخص که قبلاً ذکر شد (عمل سوراخکاری برای 165 محل) با بکار بردن یک ماشین مته یک بازوئی بمیزان 35 درصد در زمان انجام کار صرفه جوئی می شود و عملیات‌ آن کاملاً خودکار بوده و نیازی به ماشین کار ندارد .

4-ماشین داخل تراشی عمودی – این ماشین شامل یک میز دوار می باشد که قطعه کار روی آن بسته می شود . این میز معمولاً خیلی بزرگ است و می تواند قطعات خیلی بزرگ را ماشین کاری کند . ریل عرضی آن که شامل کلکی دسیتگاه باشد روی یک ستون سوار می شود و در جهت بالا و پائین قابل حرکت می باشد . این کلکی می‌تواند در داخل و خارج یک ریل عرضی حرکت کند و همچنین می تواند به طور مستقل کنترل شود . بعلاوه در این دستگاه چرخش و دیگر عملیات‌ آن شبیه یک ماشین تراش بزرگ می باشد و یک توصیف کلی از شکل و نوع عمل این ماشین می‌باشد .

سوراخکاری – هدف از این عمل بوجود آوردن سوراخ در موارد مختلف است و از ابزارهای مختلفی برای آن استفاده می شود که اغلب بنام مته خوانده می شود و عمل آن بدینصورت است که ابزار آن بر اثر دوران سوراخ در داخل قطعه بوجود می آید .

امروزه عموماً سیستم N-C برای این دستگاه بکار برده می شود مقدار زیادی از این نوع دستگاهها بواسطه سهولت داشتن انجام کار آن فروخته شده اند . تمام هزینه خرید دستگاه مذکور و تعداد زیادی مته و سیستم کنترل آن در توان یک کارگاه کوچک می‌باشد . برنامه ریزی این ماشین خیلی ساده بوده و می تواند بصورت دستی آموزش داده شود یک برنامه ساده جهت این دستگاه ، تعداد سوراخهای لازم را می توان با استفاده از فرمهای خطی و یا سایر فرمها انجام داد و علاوه بر آن می تواند از یک برنامه ریزی کامپیوتر استفاده کرد .

1-مته تفنگی شکل – قبلاً این واژه بدلیل بکاربرده می شده که این مته شبیه لوله تفنگ بود اما اکنون برای عملیات سوراخکاری عمیق و با دقت بالا بکار برده می شود . مته ضمن چرخش در طول کار حرکت می کند و در حین کار روغن در داخل آن پمپ م شود . تا مته را سرد نگهداشته و مانع شکستن آن گردد . کاربرد این نوع مته جهت تولید قطعات در حد بالا باشد . معمولاً دقت بالا هم برای سوراخ و هم عمل آن و ابعاد آن که این نوع مته دارا می باشد ایجاب می کند یک سیستم N-C برای آن ایجاد گردد . مثالی از یک کاربرد این نوع مته بیان می شود . بدینصورت که در یک فولاد بزرک فورج شده که می خواهیم حدود 2500 سوراخ به قطر 15 اینچ ایجاد کنیم که عمق آن نیز 6 اینچ می باشد ، مته آن از جنس تیتانیم کار باید به قطر 633/0 اینچ با تلرانس 0015/0 می باشد .

بعنوان یک مثال دیگر یک سیستم N-C مته تفنگی ، یک گروه سوراخ دقیق را روی یک استوانه به ضخامت 4 اینچ انجام می دهد .

در این حالت تخمین زده می شود که حدود 40 جیگ مختلف لازم باشد تا آن سوراخها را در محل های مختلف بوجود آورد . همچنین با استفاده از این سیستم در فضای بکار برده شده صرفه جوئی می شود زیرا فقط یک نگهدارنده ثابت لازم است و در مجموع کاهش هزینه ای حدود 50 درصد را با روش N-C دارد و علاوه بر آن دارای دقت بیشتری است .

2-سوراخکاری بصورت عمودی – یک ماشین داخل تراش عمودی می تواند سوراخکاری ، داخل تراشی و اغلب عملیات ماشین کار را انجام دهد . یک ماشین مته عمودی که با سیستم N-C کنترل می شود دارای عملیات دقیقی است که می تواند

اهداف مخصوصی نظیر اهداف فوق برنامژه ریزی شود .

3-ماشین مته چند محوره – معمولاً این نوع ماشین بخصوص برای تولید انبوه است و اضافه نمودن یک سیستم N-C روی آن برای انجام عملیات مختلف مفید خواهد بود و انعطاف آن زیاد می باشد . اگربخواهیم گروهی از قطعات را سوراخکاری کنیم تعدادی محور که بوسیله سیستم N-C کنترل می شود عملیات سوراخکاری را در یک ردیف انجام می دهد .

برای استفاده از مته های مختلف ، این نوع ماشین دارای ماکزیمم دوری در حدود 40000 دور در دقیقه می باشد . دقت ماشین حدود 002/0 اینچ است و مته ها بطور خودکار بوسیله برنامه داده شده انتخاب می شوند و سرعت آن 200 اینچ در دقیقه می باشد . این ماشین با چهار میز که می تواند تعداد 60000 سوراخ در هر ساعت انجام دهد مورد استفاده قرار می گیرد که این زمان شامل قرار دادن و برداشتن قطعه نیز می‌شود . در یک وضعیت مشخص ماشین ، میز آن روی یک ستون سوار می شود و با یک براکت قابل تنظیم برای چهار واحد مختلف تنظیم می شود . هر کدام از این واحدهای سوراخکاری مته هائی با قطرهائی متفاوت را در بر می گیرد ، و یا دورهای مختلف عمل سوراخکاری انجام می شود .

نورهای بکار برده شده از نوع نوارهای کاغذی با پهنای یک اینچ و 8 ردیف سوراخ

می باشد . میز ماشین بطور خودکار تعویض می گردد . علاوه بر این ماشین های مته با 21 محور نیز طراحی شده که دقت آنها در حدود 005/0+ اینچ است .

4-قلاویزکاری : اولین مرحله در عملیات قلاویزکاری ایجاد یک سوراخ بوسیله ماشین مته با قطر مشخص می باشد . مرحله بعدی داخل کردن قلاویز در سوراخ و گرداندن آن بوسیله یک‌ آچار فرانسه و یا یک ماشین می باشد .

حرکت چرخشی قلاویز سبب می شود که لبه های پیچ بوسیله قلاویز در داخل سوراخ ایجاد شده و فلزات تراشیده شده از شیار آن به بیرون انتقال یابد . قلاویز کاری عملیاتی است که معمولآً در ارتباط با سوراخ کاری می باشد . خصوصاً اگر یک ابزار‌گیر 6 طرفه در دسترس باشد می تواند یک سری عملیات مختلف مانند سوراخ کاری ، داخل تراشی ، برقو زدن و قلاویز کاری را در آن جای داد .

در بعضی موارد عمل قلاویز کاری بوسیله یک میله پیچ بری که دارای حرکت چرخشی بوده و فرامین خود را از یک نوار دریافت می کند کنترل می شود .

5-ماشین مته با ابزار گیر چند طرفه – یکوسیله دیگر که کاربرد وسیعی روی سیستم های N-C دارد ماشین با ابزارگیر چندطرفه می باشد . این نوع ماشین ها ماشینهای ساده ای هستند که نسبتاً ارزان می باشند . ابزارگیر 6 یا 8 طرفه آنها دارای درجه بندی بوده و بطور خودکار ابزار را عوض می کند . تعداد ابزار موجود روی ابزار گیر مختلف می باشد ولی معمولاً 6 تا 8 عدد می باشد . روش برنامه ریزی آن مشابه یک مته تک محوری می باشد با این تفاوت که بایستی طول ابزارهای مختلف در حالات مربوطه در نظر گرفته شود و اغلب این نوع ماشین بوسیله یک نوار می تواند برنامه‌ریزی شود . در بعضی ازماشین ها قبلاً بایستی ماشین برای شروع عملیات تنظیم و آماده گردد اما در این نوع ماشین تعداد دور و مقدار بار روی نوار قابل برنامه ریزی بوده و بطور خودکار هر یک از این ابزارها می تواند در مجاورت قطعه کار مربوطه قرار گیرد .

یک نوع از این ماشین که با سیستم N-C کنترل می شود که مربوط به ماشین مته با ابزارگیر چند طوقه (بورگ مستر) مدل(BMT-B3) می باشد این ماشین دارای یک ابزارگیر 8 طرفه که 8 طرفه که 8 ابزار روی روی آن سوار می شود ، بوده و برای عملیات مختلفی نظیر داخل تراشی سوراخ کاری ، قلاویز کاری کاربرد دارد .

وظیفه این سیستم N-C حرکت دادن میز در دو محور (انتخاب محور مربوطه) انتخاب طول و عمق خواسته شده و نحوه ترتیب انجام عملیات می باشد که عملیات ممکن است شامل سوراخ کاری قلاویز کاری ، داخل تراشی ، … می باشد . این سیستم همچنین دیگر عملیات ماشین کاری نظیر روغنکاری داخلی و خارجی ، مقدار براده ، انتخاب نقطه سکون ، و مقدار بار ، عمق مته کاری و … را تنظیم می کند .

موارد استفاده ماشین های افزار N-C

اکثر کمپانیهای بزرگ اکنون ماشین های افزار N-C را از نظر تقلیل مدت زمان و انجام کارها مورد قبول دانسته اند . و در کارخانجات بصورت یک مهارت استاندارد شده برای تراش فلزات و فرم در آوردن قطعات بطور دلخواه بکار برده می شود . نه فقط در کارهای پیچیده که مربوط به کار هواپیمایی است که تماماً اختصاص به یان نوع ماشین ها است متقابلاً سهم بزرگی از ماشین های ابزار N-C امروزه بکارهای ساده و کارگاههای ابزارسازی اختصاص داده شده است و همه روزه به تعداد کمپانی‌هائی که از این ماشین ها استفاده می کنند و عملاً رضایت کامل دارند اضافه می‌شوند و از طرفی دریافته اند که این ماشین ها از نظر مالی نیز مفید واقع شده اند .

کمپانیهای بزرگ نیز به این نتیجه رسیده اند که از نصب دستگاه هائی که بتوان با آنها عملیات متعدد را انجام داد مزایای اضافی بدست می آید .

در حقیقت علیرغم نصب ماشین های به اندازه های متعدد و اجزاء مختلف هنوز بعضی از امکانات بکار برده شده تا حدود زیادی نامعلوم می باشد . بدینجهت در بعضی از مواقع از بکار بردن برای عملیات مفیدتر خودداری می شود . بطور کلی ماشین های افزار بصورت مختلف زیر مورد استفاده قرار می گیرند .

1-در مواقعیکه عملیات باز و بستن قطعات متعدد زیاد و گران تمام شوند .

2-برای تراش کارهای پیچیده که دارای مقاومت متعدد باشد .

3-هنگامی که زمان عملیات در مقایسه با زمان بستن قطعات و آماده کردن ماشین‌های تراش معمولی در مقام مقایسه پائین بیاید مخصوصاً هنگامیکه ماشین های تراش معمولی نیاز به کارگر ماهر دارند .

4-برای تراشکاری تعداد کنی قطعه خصوصاً هنگامی که منظور تراش قطعات پیچیده باشد .

5-زمانیکه فرم قطعات مورد تراش پیچیده و مقدار تولید بطور معکوس متناسب با امکان اشتباهات کارگران داشته باشد .

6-زمانیکه تراشهای بسیار کوچک وبصورت تکراری مورد نیاز باشد .

7-هنگامی که تغییرات خاصی روی قطعات مربوط به هم لازم باشد .

8-برای قطعاتیکه طرح آنها دائماً عوض می شوند .

9-در مواقعی که ابزارهای برش از نظر قیمت نسبت به قیمت جنس مورد تراش هزینه قابل ملاحظه ای را در بر گیرد .

10-زمانیکه نگهداری ابزار و شابلون های مخصوص قطعات تراشکاری مشکل و گران تمام شود .

11-مادامیکه مجموع هزینه ها برای نشان دادن ، تست و بازرسی گران تمام شود . اغلب بدو منظور زیر ماشین های N-C خریداری می گردند .

الف – منافعی که کلیه خریداران ماشین های ابزار N-C می توانند از آنها داشته باشند بطور نهائی بدست خواهند آورد .

ب-از نظر صرفه جوئی بطور کلی بستگی به مصرف کننده دارد .



قیمت: 100 تومان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۶ ، ۱۱:۵۰
postek postek